Friday, April 22, 2016

LIMA PEKARA SEBELUM LIMA PEKARA

Lima perkara yang di perhatikan penemuduga.

Ada lima perkara yang selalunya panel temuduga akan nilai anda. Lima perkara itu adalah :



Reputasi

Reputasi bermaksud pencapaian anda. Apakah ijazah yang anda ada, kelayakan yang anda ada atau sijil yang anda ? Panel temuduga akan lihat itu dari anda. Mereka mahu tahu apa yang anda mampu lakukan untuk pihak syarikat. Lagi mahir anda, lagi tinggi reputasi anda di mata mereka.

Kebolehan diri.

Penemuduga  selalunya akan mengambil pekerja yang mereka rasa paling mahir antara calon yang hadir. Oleh itu, sebelum anda mohon kerja, pastikan diri anda mahir sebanyak mungkin perkara berkaitan kerja anda. Walaupun anda tidak kemahiran, sekurang – kurangnya tunjukkan diri anda mampu untuk mahir dalam masa yang sekejap.

Keyakinan diri.

Calon temuduga yang paling nampak yakin adalah potensi paling baik untuk syarikat. Apabila seseorang itu ada keyakinan diri, dia boleh selesaiakan berbagai masalah dan boleh maju dengan cepat. Oleh itu, anda perlu nampak yakin.

Pandai menjaga maruah dan jujur.

Selalunya penemuduga akan senarai pendekkan calon yanga mereka rasa ada kejujuran dan integriti. Dua sifat ini adalah penting pada sesebuah syarikat kerana orang yang tiada sifat jujur, ia pasti akan memberi kesan buruk pada syarikat di masa hadapan kelak. Oleh itu, anda perlu jawab semua soalan dengan jujur dan tegas.
Kesanggupan untuk setia.

Apa rancangan anda untuk lima tahun akan datang?


Soalan di atas adalah bertujuan untuk mengetahui tahap kesetiaan anda. Pihak syarikat sudah tentu akan mengambil pekerja yang sedia untuk setiap pada syarikat untuk masa yang lama.

0 comments:

Post a Comment