Thursday, June 4, 2015

KEMAHIRAN BERKOMUNIKASI

Tip meningkatkan kemahiran berkomunikasi ketika temuduga.

Kemahiran berkomunikasi memainkan  peranan yang penting  untuk menjadikan diri anda sebagai calon terbaik mengisi jawatan kosong yang anda pohon. Melalui teknik komunikasi yang berkesan,anda boleh memikat panel temuduga untuk memilih anda. Untuk membantu anda berjaya dalam temuduga, artikel pendek ini akan memberi anda tip berkesan meningkatkan kemahiran komunikasi anda.




Sentiasa jadikan jawapan soalan temuduga sebagai perbualan dua hala.

Apabila anda menjawab soalan yang di beri panel temuduga, anda jadikan ia sebagai perbualan dua hala.
Contohnya apabila anda di tanya soalan “ kenapa saya perlu memilih awak bekerja di syarikat kami? “.
Anda jawab ia dengan cara begini.
“Syarikat perlu memilih saya mengisi jawatan kosong ini kerana saya layak. Dari pemerhatian saya, syarikat ini mempunyai visi dan misi yang sama dengan saya. Anda tentu sedar dari resume yang saya hantar, saya mempunyai kemahiran yang cukup untuk menjadikan visi dan misi syarikat tertunai “
Jawapan di atas , saya libatkan sekali pihak syarikat. Jadi, ia seolah – olah menjadikan diri saya adalah sebagai penyelesaiaan bagi masalah mereka. Jadikan jawapan sebagai perbualan dua hala iaitu menjawab dari sudut diri anda dan syarikat. Gabungkan kehendak ke dua – duanya dan pasti anda berjaya memberi jawapan yang mantap.



Berikan jawapan yang panel temuduga mahu dengar.

Ketika menjawab soalan, pastikan diri anda menjawab soalan. Apabila soalan di utarakan, anda dengar dan faham. Kemudian anda jawab soalan itu dengan tepat, padat dan ringkas. Mereka hanya mahu dengar jawapan bukannya bebelan.


Untuk melatih diri anda berupaya memberi jawapan berdasarkan dua perkara di atas, anda cubalah adakan latihan sendiri di rumah. Anda latih diri menjawab soalan berdasarkan dua perkara di atas. Biasakan diri bercakap berasaskan dua perkara di atas. Saya jamin, kaedah penyampaian anda pasti meningkat secara mendadak.

0 comments:

Post a Comment